• contacte@nosaltressols.com    


Josep Altimira i Miramon, «Llamp» (Barcelona, 1890-1942)

Josep Altimira i Miramon, «Llamp»

Va passar la seva joventut en ple desenvolupament del Noucentisme, i quedà influït per aquest moviment tota la seva vida.

En la seva trajectòria artística com a il·lustrador i pintor va rebre influències de Feliu Elias, Apa, i de Josep Obiols.

Així el trobem a Papitu (1908-1937), L'Esquella de la Torratxa (1872-1939), D'Ací i d'Allà (1918-1936) i Nandu (1922-1923), amb les seves dues signatures preferides: Llamp i Oximel, amb el seu traç nítid i explícit.

L’any 1919 va participar a l'Exposició de Belles Arts de Barcelona, ja que també es dedicava a la pintura. Hi va tractar sobretot, temes paisatgístics i natures mortes.

Com a protoindependentista, col·laborava principalment en publicacions d'aquesta corda, amb la signatura Llamp a La Tralla de la primera època (1903-1907), on conegué en Daniel Cardona (qui havia fet el seu primer article per a aquesta publicació el 18 de maig de 1906). Compartien edat i militància, i Altimira va anar il·lustrant les publicacions per on el líder separatista anava passant. També el trobarem fent dissenys per a Metralla (1907-1909), Papitu (1908-1937), La Renaixença – Periòdich catalanista (1910), La Tralla de la segona època (1922 a 1923), Nosaltres Sols! (1931-1934) i en el darrer número especial de La Tralla, dedicat al creador de la bandera estelada, Vicenç Albert Ballester.

Il·lustra la coberta dels tres llibres escrits per Daniel Cardona: el primer, La Batalla, de 1923, que compta amb el pròleg de Salvat-Papasseit; el segon, Res de nou al Pireneu... i l’últim, Per la pàtria i la llibertat, amb articles de Cardona, on expressa la seva ideologia contra els règims totalitaris.

La nova editorial Edicions Mediterrànea, creada l’any 1935 pel militant de Nosaltres Sols! Rafael Dalmau i establerta al carrer de Mallorca, 95 de Barcelona, comptarà en el seu primer número amb un logo fet per Llamp, on apareix un vaixell navegant, acompanyat per 4 barres i un estel.

Dins de la col·lecció Nou Estel, dedicat als patriotes dels pobles alliberats d’Europa, Pilsudski en serà el primer a tractar, i Daniel Cardona en farà el pròleg.

També des d’aquesta editorial, hi haurà la contesta, el mateix any, d’en Josep Dencàs donant la seva versió sobre el succeït el 6 d’octubre de 1934, responent així a les acusacions formulades pel sector més pro-Lluís Companys.

A aquests títols se’n sumaran més entre 1935 i 1937, en què Llamp il·lustrarà quatre llibres infantils per a l'Editorial Mediterrània, mentre formava part del Sindicat de Dibuixants Professionals.

En els seus últims anys de vida va treballar en el món de l’animació a Barcelona.

Important personatge devia ser, quan les seves il·lustracions sempre captaven allò que aquest sector més intransigent de l’independentisme volia explicar; més encara quan el segell creat el 1935 fou altre cop recuperat per l’editor Rafael Dalmau per a la seva editorial, un símbol que va evitar la censura franquista i que ha arribat fins als nostres dies.